Sztuka ścigania się w deszczu - Garth Stein



Pies, który równie dobrze mógłby być dobrze wykształconym człowiekiem, czuwa nad życiem swojego pana. Nie, to nie jest opis psa-superbohatera, a przynajmniej nie w dosłownym znaczeniu. Enzo, bo tak ma na imię futrzasty czworonóg, jest przede wszystkim aspirującym filozofem. Co prawda psiak nie zawsze jest w stanie pokazać ludziom, że wie, o czym mówią, ale i tak robi, co może, żeby ochronić ich przed złem!

Enzo uwielbia spędzać czas ze swoim właścicielem – Dennym. Kiedy ten znajduje sobie żonę, pies akceptuje ją i przyjaźnie odnosi się do kobiety, a później do córki młodego małżeństwa. Czworonóg pomaga mężczyźnie przetrwać załamanie podczas choroby Eve. Niestety okazuje się, że długie pobyty żony w szpitalu to tylko jeden z szeregu problemów, z jakimi będzie musiał zmierzyć się Denny. W takiej sytuacji Enzo decyduje się wspierać rodzinę jak może i czuwać nad spokojem domowników.

Zawsze czułem się prawie ludzką istotą. Wiedziałem, że coś mnie odróżnia od innych psów. Owszem, znalazłem się w psim ciele, ale to tylko powłoka. Ważne jest wnętrze. Dusza. A ja mam prawdziwie ludzką duszę.

Wszyscy kochamy czworonogi!

Chociaż uwielbiam psy, muszę przyznać, że była to moja pierwsza przygoda z książką, w której narratorem jest pies. Na pewno w dzieciństwie poznałam mnóstwo takich historii, ale teraz trochę boję się po nie sięgać. Każde nieszczęście, które przydarza się zwierzętom, czy to w filmach, czy to na kartach powieści, oznacza z mojej strony potoki łez i rozpamiętywanie smutku futrzastego bohatera. Ale kto nie ryzykuje, ten nie ma! Gdybym nie zdecydowała się na lekturę tej pięknej książki, nigdy nie poznałabym cudownych przygód Enzo! Cóż, coś za coś.

Rozumiałem, że będąc psem, nigdy nie osiągnę takiej interakcji między sobą a ludźmi, jakiej bym pragnął.  W tamtym momencie uświadomiłem sobie jednak, że mogę odgrywać inną rolę. Mogę być potrzebny ludziom wokół mnie.

Psie mądrości

Jeśli czytaliście książkę Był sobie pies i teraz sięgniecie po powieść Gartha Steina, będziecie bardzo zdziwieni! Enzo to pies, który naprawdę rozumie wszystkie rozmowy domowników i na swój sposób próbuje im to zakomunikować. Mało tego - on ogląda telewizję! Nie, nie mam na myśli tylko ruszających się obrazków, które przyciągają jego wzrok. Enzo ogląda wybrane programy, najlepiej takie, które poszerzają horyzonty widza, albo jego ulubione wyścigi samochodowe! Ten pies-filozof od razu wie, który człowiek zasługuje na miłość, a kogo lepiej unikać. Dzięki jego radom Denny lepiej radzi sobie w nowej dla niego sytuacji. Takiego psa chciałby mieć każdy z nas!

Wiedziała, że nie potrafię odpowiedzieć. Było to pytanie retoryczne. I właśnie niemożność udzielenia odpowiedzi mnie przygnębiała.

Paczka chusteczek

A najlepiej cały wór! Zakończenie tej powieści to istny wyciskacz łez! Chociaż na wielu stronach znajdziecie fragmenty, które sprawią, że ulegniecie wzruszeniu, czekajcie do końca, bo to tam znajduje się prawdziwy majstersztyk! Piękne zamknięcie historii wymyślone przez autora zdecydowanie zasługuje na Waszą uwagę!

Zieleń wydaje mi się szarością, a czerwień – czernią. Czy z tego powodu jestem kiepskim materiałem na człowieka?

A gdyby…

Jedyna rzecz, która przeszkadzała mi podczas lektury to jeden z bardzo rozwiniętych wątków, dotyczący wyścigów samochodowych. Są one pasją zarówno Denny’ego, jak i naszego psiego bohatera. Niestety, jeśli tak, jak ja, nie jesteście fanami tego typu rozrywek, mogą one Was nieźle wymęczyć. W ogólnym rozrachunku, warto przecierpieć te fragmenty, aby poznać całą historię tego niesamowitego pieska! A jeśli lubicie wyścigi, będzie to dla Was pewnie przyjemny dodatek do pięknej historii! Krótko mówiąc: polecam!

Byłem świadomy istnienia głębokiej więzi w naszej rodzinie – między Dennym, Zoё, Eve, mną, a nawet moim wypchanym psem. Jakiekolwiek zmiany nastąpią wokół nas, my zawsze będziemy razem.

Serdecznie dziękuję Wydawnictwu WAB za możliwość zrecenzowania tego cuda! Książki o psach zawsze niosą piękne przesłanie, ale ta była wyjątkowa!

/@rutynowa


Komentarze

Popularne posty